12. lokakuuta 2022

Miten tehdä johtamisesta vaikeampaa?

Jos henkilön työsuorituksessa kaikki ei mene putkeen, tehdään usein salamannopea johtopäätös, että organisaation avainprosessit eivät ole riittävän yksityiskohtaiset ja selkeät. Tämä usein johtaa organisaation hierarkisuuden ja kontrollin lisäämiseen: johtopäätökseen, että esimerkiksi raportointia työtehtävän sisällöstä on lisättävä. 

Yhtä hyvin voisi kysyä: Kuinka tehdä johtamisesta vaikeampaa? Vastaus on lisäämällä organisaation hierarkisuutta. Raportoinnin lisääminen, yksityiskohtaisemmat avainprosessit tai hierarkian lisääminen valitettavan harvoin helpottavat yksilön työsuoriutumisen haasteita.

Silti johdon ratkaisu on hämmästyttävän usein kontrollin lisääminen. Miksi?

Ihmisen käyttäytymisen näkyvä toiminta perustuu pitkälti yksilön sisäiseen logiikkaan ja sen pohjalta tehtyihin päätelmiin. Sisäinen logiikka ei aina ulkopuolisen näkökulmasta ole rationaalista, varsinkaan johdon näkökulmasta. Henkilön omasta perspektiivistä kyse on kuitenkin järkevästä tavasta toimia.

Ennen byrokratian ja hierarkisen kerroksen lisäämistä, johdon onkin syytä kulkea lähtöruudun kautta.

Poista motivaation ja yhteistyön esteet

Johtamisesta voi tehdä helpompaa tarkkailemalla, kysymällä ja erityisesti aktiivisesti kuuntelemalla. Mitkä tekijät työssä ohjaavat ihmistä toimimaan tietyllä tavalla, mikä sisäisen motivaation ajuri on ja millaisia esteitä on toimia toisin? Tämän tiedon pohjalta työtä muotoillaan uudelleen, yhteistyössä. 

Johtamisen tavoite on saada ihmiset työskentelemään yhteisen tavoitteen eteen.

Yhtenäistä tiimiä kun on usein helpompi johtaa kuin eri suuntiin pyrkiviä ihmisiä. Kun tiimin yhteinen tavoite on myös yksilön logiikan kannalta järkevin ja riittävän hyvä valinta, tulee johtamisestakin helpompaa. Asetu siis taustalle ja anna tiimille tilaa ratkaisuntekoon ilman, että johtajan egosi lisää kontrollia. Se motivoi ihmisiä tosi harvoin. 

VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM
VM